Reklama
 
Blog | Tomáš Feřtek

Dneska končí maturity. Jak zlepšit ty příští.

 

Popravdě řečeno jsem až takovou taškařici nečekal. Test, kde osm otázek z dvaatřiceti nemá jednoznačnou odpověď, takže je to spíš sázkový tiket, testy, které mají zůstat tajné, i když si je přečetlo sto tisíc lidí, a petice několika tisíc maturantů, kteří si stěžují ne na to, že maturita byla moc těžká, ale že byla pod jejich úroveň a maturitního vysvědčení si nemohou vážit. Kromě téhle nevyžádané zábavy ale stojí za úvahu, co dělat, aby to příště bylo levnější, snesitelnější a hlavně užitečnější.

 

Pro toho, komu není jasné, co mně na státní maturitě přišlo tak zábavného a paradoxního, vyjmenovávám ty nejpozoruhodnější momenty.

  • Sám fakt, že testová zadání a výsledky testů měly zůstat utajené, je k neuvěření. Způsobuje totiž paradoxní situaci, kdy si nejen studenti, ale i učitelé nemohou normálním způsobem ověřit výsledky své vlastní práce.  Veřejnost včetně odborné navíc nejenže nemůže zkontrolovat kvalitu práce Cermatu, ale nemůže ani proběhnou reálná debata o slabých a silných místech maturity a možných cestách, jak ji zlepšit. Vtipnější je to o to víc, že sama maturitní vyhláška ministerstva školství říká v paragrafu 45, že test je považován za zveřejněný okamžikem, kdy ho dostane student do ruky k vyplnění. Takže celý spor o autorská práva a utajení je od počátku nesmyslný.
  • Je absurdní předpokládat, že lze utajit něco, co dostane do ruky více než sto tisíc lidí.Navíc není pravda, že za únikem maturitních testů stojí neuvážliví studenti, kteří si je nafotografovali na mobilní telefon. Většina uniklých testů jsou oskenovaná zadání a na internet je umístili pravděpodobně pedagogové, kteří jsou proti utajování. To není spekulace, během minulého týdne se jich na mě obrátilo několik s nabídkou testů. Ministr Dobeš jen maskuje fakt, že část pedagogů zásadně nesouhlasí s jeho postupem.
  • Není pravda, že utajování testů je v jiných státech běžné. Je tomu přesně naopak. Jsme spolu s Tureckem jedinou zemí, která má podobnou zkoušku a rozhodla se pro takto přísný režim utajení. Stačí se podívat na míru otevřenosti, kterou uplatňuje na svých stránkách slovenský „cermat“ NÚCEM. Tam nejdete všechny letošní testy i s komentářem.
  • Jedním z paradoxů nové státní maturity je, že její váha je při přijímání na vysoké školy ještě menší, než tomu bylo u „školních“ maturit v předešlých letech. Důvodem je pozdní termín konání, kdy její výsledky některé vysoké školy nemohou vzít v úvahu přinejmenším z časových důvodů.  O obsahových ani nemluvě.
  • Paradoxní je i skutečnost, že státní maturita fakticky celkovou úroveň závěrečné středoškolské zkoušky spíše snížila, než zvýšila.  Důvodem je fakt, že  přes 95% studentů si vybralo základní úroveň maturity, jejíž požadavky jsou jednoznačně nižší, než byly dříve požadavky náročnějších škol. Ale i ty se musí podřídit centralizovaným pravidlům státní maturity.
  • A vrcholným paradoxem je, že si na nízkou kvalitu maturity stěžují sami maturanti. Na stránce maturantiproti.cz najdete velmi jasně a srozumitelně formulovaný otevřený dopis ministru Dobešovi, ať maturanty takhle nepovedenou maturitou laskavě neuráží. Počet podpisů už přesáhl dva a půl tisíce. To je vzhledem k několikaměsíčním řečem o tom, jak se studenti bojí těžké maturity, přinejmenším komické.

  Co se tedy dá udělat, aby se tenhle trapas příští rok neopakoval? Vynechám politické požadavky, jako je odvolání ředitele Cermat Zeleného a odchod ministra Dobeše, který svůj osud spojil s kvalitní maturitou. Soustředím se na věcné kroky:

  • Zveřejnit přehledný rozpočet letošní státní maturity, aby bylo možné posoudit, jestli jsme za obdrženou veřejnou službu zaplatili přiměřené peníze.
  • Zveřejnit zadání a správné odpovědi všech maturitních testů v Cermatem autorizované podobě, aby mohla začít veřejná i odborná diskuse o kvalitě maturity a možnostech jejího zlepšení.
  • Odborné veřejnosti je třeba zpřístupnit také „položkovou analýzu“ všech testů, což je dokument, který ukazuje u každé jednotlivé úlohy a jednotlivé volby, kolik si ji vybralo studentů. Právě tato statistická metoda umožňuje nejpřesněji posoudit didaktickou kvalitu jednotlivých úloh i testů jako celku.
  • Připravit návrh organizačních opatření, která by umožnila zlepšit kvalitu příštího ročníku státní maturity (předsunout písemné testy před praktické a ústní zkoušky, zajistit kvalitnější přípravu, pilotování a ověřování testových úloh, hledat cesty ke zlevnění a organizačnímu zefektivnění státní maturity).
  • Přistoupit ke zveřejnění obchodních smluv a zadání výběrových řízení spojených s přípravou státní maturity alespoň v té míře, jakou uplatňují třeba na Slovensku.

A jako bonus přidávám svůj vlastní návrh (nejsem první, podobných je víc), jak by státní maturita mohla vypadat. Udělejme „připouštěcí“ testy minimální maturitní gramotnosti, které se budou dělat v několika termínech třeba od února do března. Ty by hlídaly spodní maturitní laťku, která opravdu může být společná pro všechny maturanty. Že by to někdo z gymplu zvládnul už ve třeťáku? Proč ne, ať ji každý udělá, kdy chce. Bez ní ale nebude připuštěn ke školní části maturity. Ta už bude školu od školy jiná, protože to je logické. Bude to celé levnější, nebude to připomínat branné cvičení, stát splní svou úlohu ohlídat kvalitu, a přitom to nebude omezovat ty lepší školy. Nestálo by to aspoň za úvahu?

Reklama